BMW en elektrische auto’s, een verhaal van meer dan 45 jaar!
De BMW i3 wordt soms voorgesteld als BMW's eerste elektrische auto. Toch werken we al sinds lang vóór dit model aan 100% elektrische auto’s.
BMW 1602, de echte eerste elektrische auto.
De echte eerste 100% elektrische auto van BMW is de BMW 1602, precies 46 jaar geleden. Deze auto had geen verbrandingsmotor en een bereik van 60 km*, (30 km* in de stad) en accelereerde in 8 seconden 0 tot 50 km/u. In die tijd een ongelooflijke prestatie. De accu’s wogen samen immers 350 kilo. Deze auto werd ook onthuld en gebruikt op de Olympische Spelen van München in 1972.
BMW LS Electric, een nieuw technologisch project.
Drie jaar later lanceerde BMW een nieuw project, de BMW LS Electric. In tegenstelling tot de BMW 1602 is de BMW LS Electric uitgerust met een herlaadsysteem ... voor een gewoon standaardstopcontact. Eenvoudig gezegd werd deze auto in 14 uur opgeladen op hetzelfde stopcontact als het koffiezetapparaat of de broodrooster. Dit allemaal in 1975! De LS Electric kon 65 km/u halen en had een rijbereik van ongeveer dertig kilometer*.
BMW 325iX, de eerste grote evolutie
De verschillende projecten overtuigen BMW om verder te werken aan een elektrische auto. Begin jaren ‘80 wordt het project van een "elektrische auto met een hoge-energieaccu" geïntroduceerd. Het resultaat zijn acht BMW 325iX’s omgevormd tot een 100% elektrische auto. Kleine nogal vreemde bijzonderheid: de aanvankelijk op de vier wielen aangedreven auto’s worden voorwielaandrijvers. De BMW 325iX is een mijlpaal met zijn natriumzwavelaccu’s, waarvan de energiedichtheid drie keer zo hoog is als de vorige, traditionele loodaccu’s. Het rijbereik stijgt daardoor tot 150 km*.
BMW E1, de volwaardige elektrische auto
Gezien het succes en de positieve feedback van deze nieuwe accu's besloot BMW een volwaardige elektrische auto te ontwikkelen. Het project is duidelijk: prestaties voor dagelijks verkeer, autonomie, ruimte voor vier personen en bagage zonder te beknibbelen op veiligheid en gewicht. Het resultaat is de BMW E1, voorgesteld op het autosalon van Frankfurt in 1991, een compacte elektrische stadsauto waarvan het gewicht beperkt blijft dankzij het gebruik van plastic en aluminium. Doet dat u ergens aan denken? De BMW E1 heeft een rijbereik van 160 km* en kan binnen 6 uur op netspanning worden opgeladen.
BMW ActiveE, het krachtige concept
Enkele jaren voor de introductie van de BMW i3 zet BMW een nieuwe stap in de ontwikkeling van elektrische auto's op grote schaal. Met de BMW Concept ActiveE, gebaseerd op een BMW 1 Reeks Coupé, kunnen de elektromotor en de accu in reële omstandigheden worden getest. Met een bereik van 160 km* en een acceleratievermogen van 0 tot 100 km/u in slechts 9 seconden is de toekomst begonnen. En dankzij deze hele geschiedenis zag de eerste generatie BMW i3's het daglicht in 2013, 41 jaar na de BMW 1602.
BMW i3, de huidige auto van de toekomst
De auto-industrie en elektrische voertuigen hebben hun iconische model: de BMW i3 60 Ah. De 100% elektrische stadsauto verzet de bakens met een modern design en interieur, duurzame materialen, zonder het rijplezier te verwaarlozen. In 2017 verschijnt de tweede generatie van de BMW i3 94 Ah met een BMW i3s-versie, die sportiever en nog efficiënter is, maar nog steeds zonder CO2-uitstoot en met hetzelfde rijplezier aan het stuur, dankzij een topsnelheid van 160 km/u en een acceleratievermogen van 0 tot 100 in minder dan 7 seconden! En in september 2018 kondigde BMW de volkomen nieuwe generatie van de BMW i3 aan met een vernieuwde accu van 120 Ah. De stadsauto heeft een reëel rijbereik van 260 km*, met bovendien een nieuwe metallic koetswerkkleur "Jucaro Beige" en een opgefrist interieur "Loft". Bovendien behoudt hij zijn bekende sportieve eigenschappen.
* Het rijbereik is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder: persoonlijke rijstijl, aard van het traject, buitentemperatuur, gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming